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Mi soffermo su un argomento su cui c' è bisogno di fare chiarezza : i cambi di traiettoria .
Esistevano già prima di Schumacher . Del resto basti ricordare le zigzagate di Senna nelle qualifiche di Spa 1985 al fine di ostacolare  Alboreto .
In effetti è con il Kaiser che le zigzagate , specie alla partenza , diventano la routine , approfittando di una non chiara disciplina regolamentare .
La disciplina attuale è quella del "You can block once, and resume the racing line once" ed è stata introdotta dopo un incontro fra il delegato Fia e direttore di gara Charlie Whiting  ed i piloti nel week end del gran premio di Zeltweg ( Austria ) del 2000 , dato che David Coulthard e Jacques Villeneuve si erano lamentati delle pericolose manovre di Schumi qualche settimana prima a Magny Cours .

Ecco qui di seguito la norma .
Appendice L del Regolamento Sportivo della FIA.

Capitolo IV - Codice per la condotta di guida nei circuiti

2. Sorpasso
   
c) le curve, così come le zone di entrata e di uscita, possono essere affrontate dai piloti come desiderano, nei limiti del tracciato. Sorpassare, a seconda delle circostanze, può essere fatto a destra o a sinistra.

Comunque, manovre soggette ad ostacolare altri piloti come cambi prematuri di direzione, più di un cambio di direzione, un deliberato raggruppamento di auto verso l'interno o l'esterno della curva od ogni altro cambio di direzione anormale, sono severamente proibite e dovrebbero essere penalizzate, in accordo con l'importanza e la ripetizione delle manovre illegali, con penalità che variano da una multa all'esclusione della gara. La ripetizione di una guida pericolosa, anche involontaria, può avere il risultato della esclusione dalla gara.



Ecco  alcuni documenti dell' epoca .

Intanto è tramontata in poche ore la polemica innescata da nuovi attacchi di David Coulthard e Jacques Villeneuve a Michael Schumacher, accusato di scorrettezze in partenza, ultimo caso a Magny Cours con una traiettoria che ha frenato lo scozzese favorendo il sorpasso al via di Barrichello. Ieri Coulthard ha postola questione al responsabile della sicurezza di F.1 Charlie Whiting, il quale ha risposto che nel comportamento di Schumi non c'è nulla di irregolare. A quanto si è appreso al termine della riunione, Whiting ha spiegato che è infatti permesso al pilota che è davanti nella griglia di cambiare traiettoria per mantenere la posizione. E che in effetti non solo Schumacher lo fa. Quello che sembrava dover essere un regolamento di conti è finito in quel momento. L' argomento è caduto e nessuno ha preso la parola. Coulthard aveva detto ieri che avrebbe ribadito la questione: «Non c' è astio nelle mie parole e spero che Michael lo comprenda. Ma io rimango sulle mie posizioni. Secondo me i commissari a Magny Cours dovevano prendere delle decisioni». Villeneuve dal canto suo aveva aggiunto, sempre ieri, di «credere che Schumacher sia scorretto in partenza» e di ritenere che «comunque non accadrà nulla perché non possiamo decidere noi».




HOCKENHEIM, Germany -- World championship leader Michael Schumacher hit back at criticism of his driving Thursday and said he did not take the accusations seriously.
"Listen," said Schumacher, when asked about comments made by Formula One rivals Eddie Irvine and Jacques Villeneuve.
"These two guys -- I don't take them (the comments) seriously. I don't want to discuss these comments at all, this is not the point for me. Let's talk about serious matters."
Irvine, Schumacher's former Ferrari teammate now with Jaguar, said recently that the German used a bullying and aggressive style.
BAR driver Villeneuve accused the two-time world champion of being unethical in his approach to racing.
Former champion Villeneuve also supported David Coulthard's claims that Schumacher's approach to racing was not sporting.
Faced by a series of questions on his style -- particularly his habit of swerving across the track at the front of the field at the start, Schumacher said he was not worried.
Clearly irritated by the furor which has followed him this season, particularly over his tactics in trying to prevent a rival overtaking, the German added: "What are we doing here? Are we doing Formula One, or are we in a happy family situation when we have coffee together?
"We're racing, in a very hard, but fair way, in my view. Nothing else. It has always been like this. If we want to change the rule, then we can discuss it. But don't suggest it is only me that is doing it, which is completely untrue.
"If you look through the field, you see many people doing it, the same guys who are now complaining.
"They have done it in the past as well. They have done it at the start, in the race, under different circumstances -- so I think we can discuss the matter, but don't try to create a story.
"If the rules allow us to fight like this, we will fight like this. It is part of the business."
Schumacher disagreed with Villeneuve and McLaren's championship challenger Coulthard over interpretations of the rules, which permit one 'change of line' when defending a position in a race.
And he said that a meeting in Austria two weeks ago with race director Charlie Whiting had cleared the situation.
"That's why we had that meeting in Austria, before the race, and it was clarified quite clearly from Charlie that what has happened at Imola and what has happened at Magny Cours was totally OK."
Coulthard, sitting alongside Schumacher at a pre-German Grand Prix news conference, said: "Every time you start a race there is the potential for an accident, every time the car is out on the track. So I don't think we need to make much more out of just the first 100 meters than what can happen in a whole grand prix.
"As long as we all know what the line is, then we can all go racing. We just needed to know where we stand."
Schumacher, who leads Coulthard by six points in the championship, suggested that other drivers agreed with him.
"Can I say that it's two drivers who have another opinion, as I just mentioned before," he said.
"Jacques and David have a different opinion and the rest don't and Charlie agrees with the rest of the opinions not with the two."
Schumacher has failed to score a point in three of his last four races after leading the championship by more than 20 points earlier in the season.
With Coulthard and world champion Mika Hakkinen catching up fast, he needs a podium finish at Hockenheim.

CONFERENZA STAMPA PRIMA DEL GP DI HOCKENHEIM  DEL  2000

DOMANDA It has been confirmed that the so-called 'one move' anti-blocking rule is not so much a regulation as a piece of advice which is to be taken into consideration in the event of collisions on the track. Both David Coulthard and Jacques Villeneuve have now made it clear that they fear an accident at the start unless Michael accepts that he must sometimes back off. I would therefore like to ask Michael if, as the sport's senior driver, he feels comfortable to be taking advantage of such advice when he considers that his actions are likely to be followed by younger drivers.
Michael Schumacher: Why don't you put this question to [FIA Safety Delegate] Charlie Whiting?
DOMANDA
We have done that. Charlie indicates that this is not a firm rule in the sense that it has been written into the regulations ...

Michael Schumacher: So it is a rule so far, about what we can do. And he has said that as long as you [make the move] in a safe way, it's OK. Correct? So what are we doing here? Is this Formula 1 or is it drinking coffee in a happy family situation? We are racing in a very hard and fair way, in my view. Nothing else. It has always been like this. If you want to change the rule, we can discuss it. But this is the way it is. And please don't suggest that it is only me who is doing it. That is completely untrue, because if you look through the field you will see many drivers doing it. And some of the same drivers who complain about me are people who have also done it themselves, maybe not at the start but in other circumstances during the race. I think we can discuss the matter, but don't try to create a story in the direction you're trying to go, because there is no point. If the rules allow us to fight like this, then that's how we will fight. It is part of the business.

DOMANDA There remains a clear disagreement between you on one side, and David and Jacques on the other, over the interpretation of the 'advice' ...
Michael Schumacher: That's why we had a meeting before the race in Austria. At that meeting it was made quite clear by Charlie Whiting that what happened at Imola and Magny-Cours - where unfortunately an example was made of me on both occasions - was totally OK.

DOMANDA May I therefore ask David if he still believes that the lack of direction on this matter is likely to lead to a major collision?
David  Coulthard : Every time you put a car on a track, or every time a driver starts a race, there is the potential for an accident. So I don't think there is much point in making a distinction between what can happen in the first few hundred metres of a Grand Prix and what might happen over the course of the entire race. This is an issue of the rules that apply on every lap. As Michael says, there was a discussion about this in Austria. And Charlie Whiting, as an adviser to the Stewards, gave his opinion on what he felt was the line. As long as we all know where that line is, then we can go racing. This is something that needed to be clarified, and as far as the driving is concerned, it has been clarified.

DOMANDA
Following Charlie's clarification, has the danger mentioned by David now increased? It seems that Michael has one opinion on this, while all the other drivers have an opposite opinion ...

Michael Schumacher: Let me say that two drivers - Jacques and David - have a different opinion. The rest of the drivers have another opinion, and Charlie agrees with all those other opinions. Especially in England, I know that things have been turned to make it appear that I am some bad guy who does things which are not allowed to be done. This is not true. The [things I do] are OK. If not, the Stewards would tell me, and I would have to drive accordingly. But that is not the case. I therefore do not understand this casino. We can discuss within our group whether this should be the case. That is a different matter. But in all the years I have been involved in F1, that has been the case. Did you write something similar after Senna held off Mansell at Monaco in 1992? No! You all reported it as great racing! Didn't you?

Ora , che significa  "You can block once, and resume the racing line once"  ?
Certamente sono vietate le vere e proprie zigzagate , cioè più cambi di traiettoria  .
Ciò che si ammette è che il pilota che difende la sua posizione può  fare un solo  cambio di traiettoria  , salvo poi tornare all' interno per impostare la curva all' interno , dunque  si ammette il "block" e il ritorno sulla linea ideale . E , si badi , il cambio di traiettoria è considerato tale solo se fatto con la finalità di difendersi dagli attacchi dell' avversario che segue . Altrimenti non rileva in nessun modo .
Si fa notare , però , che di regola non dovrebbero ammettersi manovre repentine con le quali si cambi traiettoria all' improvviso a metà rettilineo non dando il tempo a chi segue di evitare lo scontro o di andare sull' erba . Ma su questo punto  i commissari di gara hanno un grande potere discrezionale nella valutazione dei singoli episodi .

Se tutto questo è vero , permettetemi di tornare un attimo  su Suzuka 89 . Vorrei invitare i tifosi di Senna a riflettere  sulle ingiuste accuse da loro formulate nei confronti di Prost .
Già ho spiegato in altro post che sicuramente Prost non ha speronato Senna perché al momento della collisione ( vedere il mio avatar ) la sua vettura era ancora davanti di una ruota su quella di Senna .
Sicuramente Prost non ha effettuato alcuna zigzagata , anzi dico di più . La sua manovra è da considerarsi pienamente legittima anche alla luce della regola post Zeltweg 2000 sui cambi di traiettoria , dato che :
1 ) la prima sbandata verso l' esterno all' inizio del rettilineo di ritorno è irrilevante in quanto non effettuata per difendersi da un attacco , essendo Senna troppo lontano ( del resto è Senna che segue la manovra di Prost , non il contrario ) ,
2 ) la manovra  successiva neanche può essere considerata  un cambio di traiettoria , dato che Prost si limita ad impostare la traiettoria per inserire la vettura nella zona di frenata all' interno .
Qualcuno dice : - Ha frenato troppo presto .
E io rispondo :
1) Certamente non ha frenato in mezzo al rettilineo di ritorno ,
2) se avesse frenato nello stesso punto del giro precedente la collisione ci sarebbe stata ugualmente .
L' unico modo per evitare la collisione era quello di farsi da parte come poi avrebbe fatto qualche giro dopo Alessandro Nannini . Ma Senna non poteva certo pretendere questo  dal suo rivale per il titolo !
Non riesco a stabilire se è maggiore l' ammirazione che avevo e che ho per Prost , oppure quella che nutro nei confronti di paddock75 ( che ormai considero " Il professore del professore " ) .
Jimcox

ancora con sto benedetto dualismo senna-prost, su chi era quello buono e chi era quello cattivo?  :-nono

Ho finito il burro.



La colpa è di Senna che si è comportato da scorretto a Suzuka '89.
"I went completely on the inside and overtook the backmarker and at same time overtook the Michael. It was a great overtaking manoeuvre, and I loved it. I'm not sure if the Michael did." M.H.